Korzystanie z witryny Elektronicznej Rejestracji Kandydatów UJ oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookies.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookiesZaakceptuj i zamknij X

Uniwersytet Jagielloński

Elektroniczna Rejestracja Kandydatów

Karta studiów – nabór na rok 2019/2020

oferta studiów oraz zasady kwalifikacji dla obywateli polskich

Kierunek
relacje międzykulturowe
Poziom studiów
pierwszego stopnia
Forma studiów
stacjonarne
Numer naboru
drugi
Wydział
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
Języki wykładowe
polski
Rejestracja oraz wnoszenie opłat rekrutacyjnychKandydaci posiadający maturę zagraniczną (inną niż IB lub EB)

od 12.07.2019 od godz. 12:00 do 19.07.2019

Kandydaci posiadający maturę: polską (nową lub egzamin dojrzałości), międzynarodową IB, europejską EB

od 12.07.2019 od godz. 12:00 do 21.07.2019

Potwierdzanie rejestracji
Ustalenie ostatecznej listy kan­dydatów uwzględnianych w po­stępowaniu kwali­fikacyjnym w oparciu o  wniesione opłaty rekrutacyjne.

Kandydaci posiadający maturę zagraniczną (inną niż IB lub EB)

do 23.07.2019,  do godz. 12:00

Kandydaci posiadający maturę: polską (nową lub egzamin dojrzałości), międzynarodową IB, europejską EB

do 23.07.2019,  do godz. 12:00
Wprowadzanie do systemu ERK wyników matury oraz osią­gnięć w olimpia­dach i konkursach do 23.07.2019

UWAGA: Kandydaci posiadający maturę zagraniczną (inną niż IB lub EB): skany dokumentów potwierdzających uzyskane wyniki maturalne należy dostarczyć do 19.07.2019 r. do Działu Rekrutacji na Studia.

UWAGA: Kandydaci spełniający warunki art. 44zzp ustawy o systemie oświaty: skany dokumentów potwierdzających uzyskane wyniki należy dostarczyć do 21.07.2019 r. do Działu Rekrutacji na Studia.
Ogłoszenie listy rankingowej25.07.2019
Wpisy na studia
Kandydaci przyjęci powinni dokonać wpisu w ściśle wyznaczonym terminie, dostępnym po zalogowaniu do indywidualnego konta ERK w karcie rejestracji w zakładce "wymagane dokumenty" po zatwierdzeniu formularza "dane do wpisu". Niedokonanie wpisu w wyznaczonym terminie będzie skutkować nieprzyjęciem na studia.

od 26.07.2019 do 29.07.2019

jeżeli w powyższym terminie nie zostanie wypełniony limit miejsc, oraz wyniki kwalifikacji kandydatów z listy rezerwowej będą pozwalały na podjęcie decyzji o przyjęciu, to wpisy kolejnej grupy następować będą w terminie

od 30.07.2019 do 31.07.2019

W przypadku możliwości kwalifikowania kolejnej grupy kandydatów, wpisy następować będą w terminach jednodniowych następujących po sobie dniach roboczych.

Formalne warunki wstępne

Na studia może być przyjęta osoba posiadająca świadectwo dojrzałości lub inny dokument uprawniający do podjęcia studiów pierwszego stopnia lub jednolitych magisterskich w Polsce.

Wynik kwalifikacji

Kandydaci są umieszczani na liście rankingowej w kolejności według uzyskanego wyniku kwalifikacji. Wynik kwalifikacji oblicza się w oparciu o wyniki przedmiotowe, przeliczone zgodnie z poniższą tabelą:

nazwa przedmiotu kwalifikacyjnego waga wyniku przedmiotowego
grupa 1
uwzględniane 2 wyniki przed­mio­towe
geografia 1
historia 1
język angielski 1
język francuski 1
język hiszpański 1
język niemiecki 1
język polski 1
język rosyjski 1
język włoski 1
matematyka 1
wiedza o społeczeństwie 1

Wynik postępowania kwalifikacyjnego jest sumą 2 wyników przedmiotowych wybranych z grupy w sposób najkorzystniejszy dla kandydata, pomnożonych przez odpowiadające danym przedmiotom wagi, podzieloną przez 2 – sumę największych wag w grupie. Tak obliczony wynik kwalifikacji jest liczbą z zakresu od 0 do 100, obliczaną z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.

W przypadku nowej polskiej matury (2002–2019) przy obliczaniu wyniku przedmiotowego pod uwagę brane są wyłącznie wyniki egzaminu pisemnego uzyskane na poziomie rozszerzonym. W przypadku języków obcych uwzględniane są wyniki egzaminu na poziomie rozszerzonym lub dwujęzycznym. Wyniki uzyskane na poziomie podstawowym oraz wyniki z egzaminów ustnych nie są uwzględniane.

Jeżeli kandydat nie posiada wyniku z danego przedmiotu lub nie posiada go na poziomie rozszerzonym czy – w przypadku języków obcych – dwujęzycznym, otrzymuje za niego 0 punktów. Nie pozbawia go to jednak prawa do udziału w rekrutacji.

Szczegółowe informacje dotyczące sposobu obliczania wyniku kwalifikacji, w szczególności dla matur International Baccalaureate, European Baccalaureate oraz innych matur zagranicznych, znajdują się na stronie rekrutacja.uj.edu.pl/studia-i-stopnia/obliczanie-wyniku.

Olimpiady ogólnopolskie

Poniższa tabela przedstawia sposób uwzględniania w postępowaniu kwalifikacyjnym na te studia osiągnięć w eliminacjach stopnia centralnego olimpiad ogólnopolskich.

nazwa olimpiadyosiągnięcia dające kandydatowi maksymalny wynik kwalifikacji
Olimpiada Geograficznafinalista, laureat
Olimpiada Historycznafinalista, laureat
Olimpiada Języka Angielskiegofinalista, laureat
Olimpiada Języka Białoruskiegofinalista, laureat
Olimpiada Języka Francuskiegofinalista, laureat
Olimpiada Języka Hiszpańskiegofinalista, laureat
Olimpiada Języka Niemieckiegofinalista, laureat
Olimpiada Języka Rosyjskiegofinalista, laureat
Olimpiada Literatury i Języka Polskiegofinalista, laureat
Olimpiada Matematycznafinalista, laureat
Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnymfinalista, laureat
Olimpiada Wiedzy Ekonomicznejfinalista, laureat
Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy Elektrycznej i Elektronicznejfinalista, laureat
Olimpiada Wiedzy Geodezyjnej i Kartograficznejfinalista, laureat
Olimpiada Wiedzy Technicznejfinalista, laureat
Olimpiada Znajomości Afrykifinalista, laureat
Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy o Prawiefinalista, laureat
Olimpiada Wiedzy Ekologicznejfinalista, laureat
Olimpiada Lingwistyki Matematycznejfinalista, laureat
Olimpiada „Losy Żołnierza i Dzieje Oręża Polskiego”finalista, laureat
Olimpiada Przedsiębiorczościfinalista, laureat
Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy o Państwie i Prawiefinalista, laureat
Olimpiada z Wiedzy o Planowaniu i Zarządzaniu Karierą Zawodowąfinalista, laureat
Olimpiada Innowacji Technicznych i Wynalazczościfinalista, laureat

Olimpiady międzynarodowe

Poniższa tabela przedstawia sposób uwzględniania w postępowaniu kwalifikacyjnym na te studia osiągnięć w finałach olimpiad międzynarodowych.

nazwa olimpiadyosiągnięcia dające kandydatowi maksymalny wynik kwalifikacji
Międzynarodowa Olimpiada Geograficznauczestnik, medalista
Międzynarodowa Olimpiada Lingwistycznauczestnik, medalista
Międzynarodowa Olimpiada Matematycznauczestnik, medalista
Europejska Olimpiada Matematyczna Dziewczątuczestnik, medalista

Konkursy międzynarodowe i ogólnopolskie

Poniższa tabela przedstawia sposób uwzględniania w postępowaniu kwalifikacyjnym na te studia osiągnięć w konkursach.

nazwa konkursuosiągnięcia dające kandydatowi maksymalny wynik kwalifikacji
Konkurs Prac Młodych Naukowców Unii Europejskiejlaureat Polskich Eliminacji, uczestnik finałów międzynarodowych, zwycięzca finałów międzynarodowych
Konkurs Wiedzy o Uniwersytecie Jagiellońskim*laureat
Konkurs „Olimpiada Solidarności. Dwie dekady historii”laureat
Limit miejsc
39
Minimalna liczba osób wpisanych wymagana do uruchomienia studiów
20
Podana wyżej minimalna liczba osób wpisanych wymagana do uruchomienia studiów dotyczy wszystkich kandydatów, w tym również cudzoziemców.
Liczba semestrów
6

Opis programu

Studia na kierunku relacje międzykulturowe to wiele możliwości POZNAWANIA i DOŚWIADCZANIA potencjału odmienności, różnic i inności. Nasze studia to nie tylko wiedza o procesach zachodzących we współczesnym świecie takich jak globalizacja i regionalizacja, ale okazja do ODKRYWANIA różnic między ludźmi różnych kultur, UCZESTNICZENIA w przedsięwzięciach inicjujących i podtrzymujących różnego typu relacje międzykulturowe, NABYWANIA umiejętności i kompetencji w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych oraz współpracy między osobami z różnych kręgów kulturowych.

W realizacji tych celów pomocne są oferowane do wyboru ścieżki specjalizacyjne:

  1. komunikacja międzykulturowa,
  2. mediacje i praca z mniejszościami.

W oferowanym programie studiów stawiamy na INTERDYSCYPLINARNOŚĆ. Dlatego każda z powyższych specjalizacji łączy wiedzę różnych dyscyplin z zakresu nauk społecznych i humanistycznych. Dzięki temu Studentki i Studenci mogą nabyć różnorodne NARZĘDZIA potrzebne do DZIAŁANIA w złożonym i szybko zmieniającym się świecie tym realnym i wirtualnym, przy jednoczesnej świadomości ogromnego znaczenia DZIEDZICTWA KULTUROWEGO.

Jakie perspektywy naukowe są nam bliskie? Kulturoznawstwo, antropologia, nauki o sztuce, historia, językoznawstwo, religioznawstwo, literaturoznawstwo, socjologia, nauki o polityce oraz nauki o poznaniu i komunikacji społecznej.

Wielość perspektyw i zagadnień podporządkowujemy priorytetowi, jakim jest DĄŻENIE DO POZNANIA relacji między różnymi kulturami oraz sposobów zachowania ludzi w różnych sytuacjach kontaktu z przedstawicielami innych kultur.

Dlaczego jest to ważne? Poznanie innego stanowi warunek w nawiązywaniu każdej relacji zarówno w biznesie, jak i w świecie sztuki, pracując w organizacjach pozarządowych lub mediach, czy w życiu codziennym w kraju i zagranicą.

Profil absolwenta

Celem kształcenia na I stopniu studiów na kierunku relacje międzykulturowe jest przekazanie wiedzy o różnych aspektach relacji międzykulturowych. Zajęcia dostarczające ogólnej wiedzy o relacjach międzykulturowych i poszczególnych kulturach są harmonijnie łączone z zajęciami rozwijającymi umiejętności i kompetencje społeczne potrzebne do poruszania się we współczesnym świecie, w którym konieczna jest współpraca między osobami z różnych kręgów kulturowych.

Studentki i Studenci relacji międzykulturowych zdobywają ogólną wiedzę w zakresie nauk społecznych, która umożliwia im kontynuację studiów na poziomie II stopnia wszystkich kierunków humanistycznych oraz społecznych uczelni krajowych i zagranicznych.

Co po studiach?

Z wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami społecznymi zdobytymi w trakcie studiów na kierunku relacje międzykulturowe Absolwentki i Absolwenci są w stanie precyzyjnie określić swoje atuty i racjonalnie kształtować dalszą karierę we współczesnym wielokulturowym świecie.

Absolwentki i Absolwenci relacji międzykulturowych mogą podejmować pracę w wielu instytucjach:

  • fundacjach i organizacjach pozarządowych zajmujących się m.in. sprawami imigrantów czy organizowaniem życia kulturalnego i obywatelskiego;
  • instytucjach kultury (np. muzea, galerie);
  • ministerstwach, ambasadach, konsulatach i innych jednostkach administracji rządowej oraz samorządowej;
  • mediach i przedsiębiorstwach (np. turystycznych, reklamowych, public relations) działających w środowisku wielokulturowym;

czyli wszędzie tam, gdzie niezbędne są kompetencje w interakcjach międzykulturowych.

Dokumenty wymagane do potwierdzenia rejestracji

Podczas rejestracji na te studia kandydat nie dostarcza dokumentów.

Dokumenty wymagane przy wpisie

Wszyscy kandydaci dokonując wpisu na studia zobowiązani są złożyć następujące dokumenty:
  • podanie o przyjęcie na studia, wydrukowane z indywidualnego konta ERK kandydata i podpisane,
  • kopia świadectwa dojrzałości polskiej matury lub:
    • dyplomu matury międzynarodowej IB, lub
    • świadectwa matury europejskiej EB, lub
    • dokumentu innej matury zagranicznej, opatrzonego apostille lub poddanego legalizacji, zawierającego informacje o uzyskanych wynikach i o uprawnieniu do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe do każdego typu szkół wyższych w państwie, w którego systemie edukacji działa instytucja wydająca świadectwa lub z dołączonym osobnym potwierdzeniem tego uprawnienia
    – z oryginałem do wglądu.
    Jeżeli w terminie wpisu kandydat nie posiada jeszcze takiego dokumentu – wydane przez odpowiednią instytucję zaświadczenie zawierające informacje o uzyskanych wynikach i uprawnieniu do ubiegania się o przyjęcie na studia w uczelniach każdego typu w państwie, w którego systemie działa instytucja wydająca świadectwo oraz pisemne oświadczenie o dostarczeniu kopii świadectwa z oryginałem do wglądu w terminie do 25 września 2019 roku.
    Jeżeli w terminie wpisu kandydat legitymujący się inną maturą zagraniczną nie posiada jeszcze apostille lub legalizacji do tego dokumentu, dołącza do niego pisemne oświadczenie o dostarczeniu apostille lub legalizacji w terminie do 25 września 2019 roku,
  • kserokopia dokumentu potwierdzającego osiągnięcie w ogólnopolskich olimpiadach stopnia centralnego, olimpiadach międzynarodowych oraz konkursach, jeżeli było brane pod uwagę w postępowaniu kwalifikacyjnym (wraz z jego oryginałem do wglądu),
  • fotografia o wymiarach 35 mm x 45 mm bez nakrycia głowy na jasnym tle,
  • podczas wpisu na studia kandydat okazuje do wglądu własny dokument tożsamości. Pełnomocnik reprezentujący kandydata okazuje do wglądu własny dokument tożsamości oraz kopię dokumentu tożsamości kandydata,
  • do każdego dokumentu, który został sporządzony w języku innym niż polski, z wyjątkiem matury IB, należy dołączyć oryginał poświadczonego tłumaczenia na język polski. Przez tłumaczenie poświadczone rozumie się tłumaczenie uwierzytelnione przez:
    • osobę wpisaną przez Ministra Sprawiedliwości na listę tłumaczy przysięgłych lub
    • osobę zarejestrowaną jako osoba pełniąca funkcję odpowiadającą funkcji tłumacza przysięgłego w Polsce w państwie członkowskim Unii Europejskiej, Islandii, Norwegii, Liechtensteinie lub Szwajcarii, lub
    • konsula RP właściwego dla państwa, na którego terytorium lub w którego systemie prawnym wydano dokument, lub
    • akredytowane w Polsce przedstawicielstwo dyplomatyczne lub urząd konsularny państwa, na którego terytorium lub w którego systemie prawnym wydano dokument
    .
Kandydaci posiadający świadectwo maturalne uzyskane poza granicami Polski inne niż świadectwo matury międzynarodowej (IB) lub matury europejskiej (EB), z wyłączeniem świadectw uzyskanych w państwach członkowskich UE, OECD i EFTA oraz świadectw uznawanych na podstawie umów międzynarodowych  zobowiązani są dostarczyć  dodatkowo następujące dokumenty:
  • dokumenty matury zagranicznej wymagające uznania w drodze decyzji administracyjnej za dokument potwierdzający uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe powinny być złożone wraz z decyzją właściwego kuratora oświaty o uznaniu ich za potwierdzające w Polsce uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe.

Opłata rekrutacyjna

Jest opłata rekrutacyjna
tak
Wysokość opłaty
85,00 PLN / 20,00 EUR / 22,00 USD
Kandydat wybiera walutę podczas rejestracji. Raz wybranej waluty nie można zmienić.

Po dokonaniu rejestracji generowany jest unikatowy numer rachunku bankowego, który służy wyłącznie do wnoszenia opłaty rekrutacyjnej za tę rejestrację. Nie należy wnosić na niego żadnych innych opłat (np. czesnego, opłaty za legitymację). Numer rachunku jest dostępny po zalogowaniu w karcie rejestracji.

Najszybszą metodą płatności jest płatność online Paybynet, dostępna w przypadku wybrania płatności w złotówkach (PLN) – sprawdź, jakie banki są obsługiwane ». Zachęcamy również do dokonywania wpłat przelewem internetowym, bankowym lub bezpośrednio w Banku PEKAO S.A., księgowanych szybciej niż opłaty wykonywane na poczcie lub innymi metodami.

Wszystkie koszty manipulacyjne ponosi kandydat, w tym opłaty związane ze zwrotem lub przeksięgowaniem błędnie wpłaconych środków.

Dokonując wpłaty w banku zagranicznym należy przed numerem rachunku dodać kod SWIFT: PKOPPLPW.

Opłata za studia

Studia płatne
nie

Jednostka prowadząca nabór na studia

Poniżej znajdują się dane kontaktowe jednostki, która udziela szczegółowych informacji oraz zajmuje się sprawami administracyjnymi związanymi z procesem naboru na te studia.
Rozwiń »

Jednostka prowadząca wpisy na studia

Poniżej znajdują się dane kontaktowe jednostki, która prowadzi wpisy na studia dla kandydatów przyjętych na te studia.
Zwiń »
Adres
Instytut Studiów Międzykulturowych
ul. Gronostajowa 3, pok. 141
30-687 Kraków
Numer telefonu stacjonarnego
+48 12 664 67 42
Fax
+48 12 664 69 14
Adres e-mail
ism.sekretariat@uj.edu.pl
Strona WWW
http://www.ism.uj.edu.pl/
Godziny otwarcia sekretariatów prowadzących wpisy na studia
26 lipca: 11:00–14:00
29 lipca: 11:00–15:00
30 lipca: 11:00–15:00
31 lipca: 11:00–15:00

Uwaga!

Kandydat ma obowiązek dokonać wpisu w ściśle wyznaczonym terminie opublikowanym w jego indywidualnym koncie ERK. Szczegółowe informacje o miejscu, wyznaczonym dniu i możliwych godzinach dokonania wpisu dostępne są po zalogowaniu do indywidualnego konta ERK w karcie rejestracji w zakładce "wymagane dokumenty" po zatwierdzeniu formularza "dane do wpisu". Niedokonanie wpisu w wyznaczonym terminie będzie skutkować nieprzyjęciem na studia.